ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗ

Το υγραέριο LPG (μείγμα προπανίου και βουτανίου), είναι εναλλακτικό καύσιμο φιλικό στο περιβάλλον το οποίο χρησιμοποιείται από εκατομμύρια οχήματα στον κόσμο καθώς συνδυάζει οικονομία στην οδήγηση και καθαρότερη καύση.

Ο διεθνής όρος LPG είναι σύντμηση του Liquified Petroleum Gas, που στα ελληνικά μεταφράζεται ως υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (ή συνοπτικά υγραέριο). Το υγραέριο είναι στην ουσία αέριο το οποίο υγροποιείται υπό πίεση και αποθηκεύεται σε υγρή μορφή για την πιο εύκολη αποθήκευση και μεταφορά του.

Σημαντικό πλεονέκτημά του είναι ότι δεν χάνει με τον καιρό τις ιδιότητές του και μπορεί να αποθηκεύεται για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς να χάσει την αποδοτικότητα και την ποιότητά του. Είναι άοσμο και άχρωμο, αλλά για λόγους ασφαλείας στη χρήση του προστίθεται συνήθως σε μικρή αναλογία κάποιο συστατικό (μεταξύ άλλων ενώσεις θείου) με πολύ ισχυρή δυσάρεστη οσμή η οποία είναι αισθητή στον αέρα ώστε να γίνονται εύκολα αντιληπτές τυχόν διαρροές.

Ως καύσιμο το υγραέριο-LPG καλύπτει τις προδιαγραφές Euro5 καθώς κάνει καθαρή καύση, χωρίς καπνό και σκόνη και θεωρείται πιο “καθαρό” από τη βενζίνη και το πετρέλαιο διότι έχει μικρότερες εκπομπές CO2 και CO.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗΣ

Η υγραεριοκίνηση έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας καθώς προσφέρει:

Μείωση εως και 50% στο κόστος κίνησης των αυτοκινήτων.

Μείωση των ρύπων (CO2, CO, NOx, σωματιδίων), βελτιώνοντας την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα.

Διπλάσια αυτονομία στις μετακινήσεις.

Οικονομία μέχρι και 50% στα έξοδα κίνησης του αυτοκινήτου, λόγω του χαμηλού κόστους ανά λίτρο του υγραερίου (μέση τιμή 0,80€/lt) σε σύγκριση με την τιμή της αμόλυβδης (μέση τιμή 1,65€/lt).

Για παράδειγμα σε ένα μεσαίο αυτοκίνητο με μέση κατανάλωση τα 8lt/100km το οποίο διανύει κατά μέσο όρο 20.000km/έτος επιτυγχάνει ετήσιο οικονομικό όφελος περίπου 1.360€ από τη μετατροπή του σε υγραεριοκίνητο. Επομένως η απόσβεση των χρημάτων από τη μετατροπή στο αυτοκίνητο μπορεί να γίνει μέσα σε ένα χρόνο λειτουργίας του.

Η περιβαλλοντική αξία του υγραερίου ως εναλλακτικού καυσίμου, φιλικού στο περιβάλλον, είναι δεδομένη καθώς οι εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα, μονοξειδίου, οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων, (CO2, CO, NOx) ενός κινητήρα με υγραέριο είναι σημαντικά μειωμένες τόσο σε σχέση με τη βενζίνη όσο και σε σχέση με το πετρέλαιο. Με αυτόν τον τρόπο το υγραέριο συντελεί στην μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου και ελαττώνει σημαντικά την επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Αυτός είναι και ο λόγος που συχνά ονομάζεται και “Green Fuel”.

Οι εκπομπές ρύπων ενός κινητήρα με LPG είναι μειωμένες σε σχέση με της βενζίνης και πετρελαίου κατά:

  • 60% σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO) από τη βενζίνη και 90% από το πετρέλαιο.
  • 40% σε υδρογονάνθρακες (HC) από τη βενζίνη και 80% από το πετρέλαιο.
  • 60% σε οξείδια του αζώτου (NOx) από τη βενζίνη και 60% από το πετρέλαιο.
  • 10% σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τη βενζίνη και 5% από το πετρέλαιο.
  • 40% σε σωματίδια από το πετρέλαιο.

Σχεδόν διπλάσια αυτονομία στις μετακινήσεις σας, καθώς με την εγκατάσταση του συστήματος υγραερίου το αυτοκίνητο έχει πλέον δύο ξεχωριστά ρεζερβουάρ. Αν με ένα μέσο αυτοκίνητο που καίει βενζίνη υπάρχει αυτονομία της τάξεως των 550 χιλιομέτρων, με την προσθήκη του ρεζερβουάρ υγραερίου αυξάνει την αυτονομία κατά 450 χιλιόμετρα. (Η αυτονομία μεγαλώνει αν η δεξαμενή του καυσίμου είναι μεγαλύτερη σε μέγεθος).

Όσον αφορά τον κινητήρα του αυτοκινήτου με την προσθήκη της υγραεριοκίνησης επιτυγχάνεται:

  • Επιμήκυνση της ζωής του κινητήρα, λόγω της καθαρότερης καύσης του LPG το οποίο ως αέριο δεν χρειάζεται να «ψεκάζεται» στις φιάλες, όπως η βενζίνη, και ως εκ τούτου καίγεται πιο αποδοτικά και είναι ασφαλέστερο για τον κινητήρα, χωρίς να αφήνει κατάλοιπα.
  • Καθαρότερα μπουζί και κύλινδροι.
  • Μικρότερη διάβρωση των μερών του κινητήρα.
  • Μικρότερη ρύπανση των λιπαντικών, καθώς το υγραέριο δεν διαλύεται σε αυτά.
  • Το υγραέριο έχει μεγαλύτερο αριθμό οκτανίων σε σχέση με τη βενζίνη που επιτρέπει στον κινητήρα του αυτοκινήτου να μην χάνει σε απόδοση.
  • Το υγραέριο είναι ένα καύσιμο που δεν νοθεύεται. Επομένως δεν υπάρχει κίνδυνος φθορών του κινητήρα λόγω νοθευμένου καυσίμου.

Ασφάλεια: Το υγραέριο παρέχει υψηλά επίπεδα ασφάλειας επειδή:

  • Η πίεση στο εσωτερικό της δεξαμενής και η απουσία οξυγόνου αποκλείουν την πιθανότητα έκρηξης.
  • Η εγκατάσταση δεν επικοινωνεί με την καμπίνα των επιβατών.
  • Σε πιθανή διαρροή το αέριο διαχέεται στο περιβάλλον και δεν συγκεντρώνεται και σε καμία περίπτωση στην καμπίνα ή γύρω από το αυτοκίνητο.
  • Οι δεξαμενές και οι συσκευές που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε υψηλές πιέσεις και είναι πιστοποιημένες με τις αυστηρότερες ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΤ LPG

Κατά την εκκίνηση ο κινητήρας δουλεύει πάντα με βενζίνη. Μόλις η θερμοκρασία του κινητήρα ανέβει σε κανονικά επίπεδα (μετά από μερικά λεπτά) το σύστημα αυτομάτως επιλέγει την τροφοδοσία με LPG. Από εκεί και πέρα ο κινητήρας δουλεύει συνεχώς με υγραέριο, εκτός αν ο οδηγός επιλέξει να κινηθεί με βενζίνη. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το καύσιμο που θέλει να χρησιμοποιήσει με τη βοήθεια ενός διακόπτη που τοποθετείται στην κεντρική κονσόλα. Όταν το υγραέριο τελειώσει το σύστημα επιλέγει αυτόματα τη λειτουργία με βενζίνη, χωρίς να χρειάζεται να σταματήσει ο κινητήρας.

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΚΙΝΗΣΗΣ

Το υγραέριο και γενικότερα η υγραεριοκίνηση είναι εξαιρετικά ασφαλή.

Χρησιμοποιείται στα οχήματα εδώ και πολλές δεκαετίες. Στην Ελλάδα η χρήση του έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Ως καύσιμο το υγραέριο είναι πιο ασφαλές από τη βενζίνη, για τους παρακάτω λόγους:

  • Διαχέεται άμεσα στον αέρα, και χρειάζεται διπλάσια θερμοκρασία για να αναφλεγεί.
  • Έχει το χαμηλότερο εύρος ευφλεκτότητας από κάθε άλλο εναλλακτικό καύσιμο.
  • Οι διαρροές του ανιχνεύονται εύκολα εξαιτίας της πολύ χαρακτηριστικής μυρωδιάς του που προκύπτει από ένα ειδικό πρόσθετο ως μέτρο ασφάλειας.
  • Το υγραέριο είναι μη τοξικό και μη δηλητηριώδης αέριο για τον άνθρωπο.

Οι δεξαμενές υγραερίου που τοποθετούνται στα οχήματα είναι κατασκευασμένες από ειδικά κράματα άνθρακα και χάλυβα και είναι 20 φορές πιο ανθεκτικές από τα ρεζερβουάρ βενζίνης. Δοκιμάζονται σε υψηλές πιέσεις, είναι πιστοποιημένες κατά ISO και σε συμφωνία με τα αυστηρότερα Ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας. Σε περίπτωση σύγκρουσης δεν σπάνε, ούτε ανοίγουν, κρατώντας το υγραέριο αποθηκευμένο.

Όλα τα συστήματα που τοποθετούνται φέρουν πολλαπλές βαλβίδες ασφαλείας.
Το σύστημα της υγραεριοκίνησης δεν επικοινωνεί με το εσωτερικό της καμπίνας του οχήματος.
Η ροή υγραερίου διακόπτεται αν παρουσιαστεί βλάβη σε οποιοδήποτε τμήμα του συστήματος, ή όταν διακόπτεται η λειτουργία της μηχανής.

Σε περίπτωση φωτιάς του οχήματος, υπάρχει ενσωματωμένη στη δεξαμενή αυτόματη βαλβίδα εκτόνωσης, που όταν αυξάνεται η πίεση εσωτερικά της δεξαμενής, απελευθερώνει κατά διαστήματα υγραέριο στην ατμόσφαιρα, το οποίο ναι μεν αναφλέγεται, αλλά η φωτιά δεν περνά στη δεξαμενή και δεν έχουμε έκρηξη της φιάλης που θα ήταν καταστροφικό.

Σε πιθανή διαρροή το αέριο διαχέεται στο περιβάλλον και δε συγκεντρώνεται στο γύρω χώρο όπως τα υγρά καύσιμα. Έχει προβλεφθεί και η περίπτωση του σωλήνα ανεφοδιασμού, ο οποίος διαθέτει ένα σύνδεσμο απόσπασης. Όταν αυτός ο σύνδεσμος σπάσει, η τροφοδοσία του υγραερίου διακόπτεται αυτόματα και ακόμα σε αυτή την περίπτωση δεν έχουμε απώλεια υγραερίου.

Η δεξαμενή όταν είναι τοποθετημένη κάτω από το σασί είναι καλυμμένη με λαμαρίνα πάχους τουλάχιστον 3 mm και το κάτω τμήμα της απέχει από το έδαφος τουλάχιστον 40 cm

ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ

Σύμφωνα με το άρθρο 45 του Ν.2773/99 (Φ.Ε.Κ. Α’286/22.12.1999) και την Υ.Α.18586/698/29.3.2000 επιτρέπεται στην Ελλάδα η υγραεριοκίνηση όλων ανεξαιρέτως των οχημάτων. Όλα τα εξαρτήματα που θα χρησιμοποιηθούν πρέπει να πληρούν τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές και να διαθέτουν τα αντίστοιχα πιστοποιητικά.

Το συνεργείο στο οποίο θα γίνει η διασκευή πρέπει να είναι αμιγώς συνεργείο συντήρησης και επισκευής και τοποθέτησης συσκευών αερίου στα οχήματα. Ο επιβλέπων μηχανικός του συνεργείου θα πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του Ν.1575/1985 με ειδικότητα τεχνίτη συστημάτων υγραερίου.

Στη συνέχεια, το αυτοκίνητο περνάει από τεχνικό έλεγχο σε Κ.Τ.Ε.Ο. και αν διαπιστωθεί πως η εργασία έγινε πράγματι με βάση τους κανόνες του Υπουργείου, στη Διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας που είναι αρμόδια για τις άδειες κυκλοφορίας αυτοκινήτων, συμπληρώνεται στην άδεια κυκλοφορίας η χρήση υγραερίου ως καυσίμου κίνησης (υγραεριοκίνηση).

Ο πρώτος τεχνικός έλεγχος των οχημάτων με υγραεριοκίνηση μπορεί να γίνει είτε σε δημόσιο, είτε σε ιδιωτικό Κ.Τ.Ε.Ο, όπου τα στοιχεία του συνεργείου, του μηχανικού και των εξαρτημάτων θα διασταυρωθούν, για να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένα για υγραεριοκίνηση ή όχι. Και οι επόμενοι τεχνικοί έλεγχοι, μπορούν επίσης να γίνουν είτε σε δημόσιο, είτε σε ιδιωτικό Κ.Τ.Ε.Ο.

Χρήσιμες Ερωτήσεις

Χρήσιμες ερωτήσεις σχετικά με τη εγκατάσταση υγραεριοκίνησης.